Sicílie na týden

Sicílie na týden – naše dovolená bez cestovky u moře v Itálii a s ročním synem

V článku de dočtete, na co se na Sicílii připravit, kde je nejméně turistů, jaký jsme měli apartmán, kam na výlet a které pláže jsme si oblíbili. Na Sicílii doporučím půjčit si auto a prozkoumávat ostrov. A pokud vám tam bude přílišné horko, níže taky tip, kde se hezky zchladit!

Letenky na Sicílii

Letěli jsme z Prahy s Ryanair do Trapani a letenka na jednoho stála 1600 Kč. V roce 2024 seženete letenky z Prahy na Sicílii s Ryanair, Wizzair a Smartwings – a to do Catanie. Let dvě hodiny. Alternativou je par let Bratislava-Trapani (Ryanair) nebo Vídeň-Palermo (Ryanair).

Nastudujte náš návod na letenky a ubytování

Autopůjčovnu hledáme přes Discover cars – bereme vždy full tu full, tj. plnou nádrž dostaneme a pak také vrátíme. Nikdy jinak! V roce 2023 se na Sicílii dostanete také s Ryanair z Bratislavy, Berlína, Vídně, Vratislavi, Norimberka nebo Krakova.

DiscoverCars.com

Kde se na Sicílii ubytovat

Na úvod si přečtěte můj návod na to, jak najít levné ubytování, a pokud nemáte čas, podívejte se na hotely sem. Vždy jsem letěla na západ ostrova do Trapani. Takže jsme vždy bydleli na této straně ostrova. Poprvé to byly jen tři noci a trochu jsme to přehnali s přesuny – noc v Marsale, pak přes jih to Caltanissetty (vnitrozemí), na sever do Cefalú a Palerma.

Nezdá se to, ale Sicílie je velký ostrov, takže si nedávejte velké ambice ho celý objet, zejména pokud máte malé děti. Takže neznám Catanii, ani jsem neviděla Etnu. Ale za to jsem objevila místo, kde skoro nepotkáte další turisty.

Je to městečko Sciacca (čti šaka). Něco před hodinu jízdy autem od Trapani. Zdálo se, že také trochu nižší ceny než jinde na Sicílii. Ubytovali jsme se v mezonetovém apartmánu Del Pescatore vhodnému pro 4 osoby – 7 nocí v něm stálo 17 500 Kč (vychází to cca 600 na osobu a noc).

Na uvítanou jsme dostali lahev prosecca a mísu ovoce. Apartmán je v dochozí vzdálenosti od centra města s výhledem na přístav, odkud každé ráno vyplouvaly rybářské lodě do mezinárodních vod (na konkrétní trasy lodí jsme se dívali do mobilní aplikace ….). Na pláž to ale chtělo auto, které jsme parkovali právě v přístavu.

Ve Sciacce se jděte podívat nahoru do zahrady Bastione Verrana, skrytý poklad! Jen pozor, kolem jedné zavřou na siestu.

Typické sicilské dobroty Cannoli a Granita

Zajděte si na typickou sicilskou snídani ve složení granita a brioška. Granita je něco jaké velmi jemná ledová tříšť, poměrně sladká, ale za to osvěžující. Ve Sciacce jsme na ni zašli do baru dole u přístavu za 3 eura. Cannoli je trubička plněná slazenou ricottou a zdobená buď pomerančovou kůrou nebo třešní. Nevím jak jinde, ale ve Sciacce v baru se sezením ve dvoře starého paláce za 1,50 eur.

Sciacca – kde se najíst a napít

Na rozhodně nejlepší a cenově velie příjemné mořské plody musíte do Trattorie Al Faro. Interiér devadesátky, ale talíř s krevetou, kalamárou, espadou a další rybou za 12 eur je cena k pokoukání. Litr stolního vína za 6 eur. Na romantickou večeři zajděte do Ristorante Pizzeria Art Déco – měli jsme opět mořské plody a pizzu Pistachiosu

Za 12 EUR v Trattorii del Faro
Za 12 EUR v Trattorii al Faro

V Osterii Commensale jsem se také najedli za příjemné ceny těstovin 7-10 eur. Ale neměli mořské plody. Nejlepší byly těstoviny alla norma. Na dopolední capuccino a cannoli nebo večerní sklenku prosecca zajděte do baru Balicaffé – ten má totiž zahrádku ve vnitrobloku, resp. na nádvoří paláce, ze kterhé jde projít na další naádvoří dalšího paláce – kde dle všeho sídli úřad města Sciacca. Na dobrý míchaný drink za 5 eur zajděte do baru Skalunata – má totiž pěkné sezení na minináměstíčku.

Pláže na Sicílii kolem Sciaccy

Nejvíc se nám líbilo na pláži San Marco. Velká, krásné moře a ideální pro děti – dlouho mělká. Navíc klidná, přitom s několika plážovými bary a restauracemi, když jsme si chtěli něco dát.

Pak jsme opakovaně jeli na pláž Barracuda (podle názvu tamního baru), správně San Giorgio. Dobrá zátoka, takže taky super na děti, mělko. V rámci výletu do Údolí chrámů jsme se pak stavili na pláži mezi Punta Grande a Porto Empedocle. Velká krásná pláž a tentokrát rovnou hluboká voda. A během odpoledne samé mladé osazenstvo. Taky jsme se tam najedli v lepší restauraci Mediterraneo – dražší, ale byl to zážitek, je opravdu krásná včetně houpacích laviček a kávu mají za 1 euro.

Výlety na Sicílii kolem Sciaccy

Agrigento – Údolí chrámů

Váhali jsme, zda tam jet i s malým Adámkem, ale byla to nádhera. UNESCO a z 5.  stol. př. n. l. Největší archeologický komplex na světě. Doporučuju zaparkovat na horním parkovišti (placené) – nejblíž je chrám Juno. A odtamtud půjdene ani ne 2 km mírně dolů po široké promenádě lemované chrámy a jednou zahradou. Vrátit se můžete buď taxíkem po silnici a nebo pěšky stejnou cestou (zvládli jsme to pěšky bez problémů i přes horko, doporučuju, je to kousek). S sebou deštník na stín a tady odkaz na vstupenky.

Vesnička Caltabellota

Ideální na dopolední výlet. Projděte se tamními krásnými uličkami a zkoumejte detaily – třeba čím klepou na dveře. U kostela v baru si dejte granitu a kávu. Pěšky nebo autem vyjeďte nahoru ke katedrále, odkud jsou krásné výhledy do všech stran a když se vám poštěští, tak bude otevřeno v kavárně s posezením u výhledů.

Monte San Calogero

Tento kopec vás zaujme dole ze silnice, protože těsně pod ním stojí velikánský opuštěný hotel (dovnitř jsme se nedostalli, ale pokud vás urbex zajímá, mrkněte na opuštěný hotel na chorvatském Krku). Nahoře je vyhlídka a krásný kostel, zajeďte tam na západ slunce.

Corleone – městečko mafiánů a mumie

Ze Sciaccy se tam jede dost dlouho a my zrovna ten den neměli štěstí. Informační centrum i muzeum zavřené. Prošli jsme se uličkami, koupili od místního výrobce sýr, dali sváču na velkém dětském hřišti (pozor, některé parky a hřiště na Sicílii zavírají kolem jedné odpolední na siestu, dvakrát nás vyhodili). Vzali jsme to pak autem zpátky přes vesničku Burgio, kde mě podle fotek zaujalo Muzeum mumií. Ale taky měli zavřeno. Tam bych se příště chtěla podívat.

Další výlety na Sicílii

Zde budu čerpat z mé první návštěvy Sicílie a vyzdvihnu nejzajímavější místa, třeba budete mít cestu kolem.

• CEFALU – krásná vyhlídka nad městem, jinak dost turistické, nespala bych tam
  • COLLESANO – vesnička, poblíž jsme jedli v autentickém agriturismu Casale Drinzi, báječný
  • CALTANISSETTA – příjemné vnitrozemní městečko a krásnými uličkami
  • MONREOLE – projděte se po úchvatném mostku (říkají tomu terasa) na střeše katedrály

Naše další cesty k moři: Alicante, Mallorca, Skiathos, Itálie, Korfu, Chorvatsko – Krk, Sardínie, Malta, Madeira, Zakynthos, Tenerife, Algarve,…

Na závěr vám doporučím instagramový profil Sicílie podle Katy, kde jsem před cestou čerpala užitečné informace o typickém jídle, životě a dostala i praktické rady ohledně naší cesty na tento italský ostrov – děkuju!