POLSKO – Vratislav (Wroclaw) a Varšava (Warszawa

POLSKO – Vratislav (Wroclaw) a Varšava (Warszawa)

MinskHelsinkiStockholmNormandie

Wroclaw – pátek

Hned v úvodu zmíním, že Ryanair nabízí velmi levné vnitrostátní lety v Polsku – a to už od ceny 200 kč za zpáteční letenku. Můžete si vymyslet výlet jako my z Vratislavi do Varšavy, nebo třeba až do Gdaňsku (tam chci příště!). A pokud se vám do Vratislavi nechce autem, tak zkuste Polski bus.

centrum Wroclawi

Výlet do polských měst Vratislavi (Wroclaw) a Varšavy byl překvapením od mého přítele. Nevěděla jsem, kam jedeme. Lednový víkend 2017. Vyjeli jsme po druhé hodině autem z Prahy směr Trutnov a po 4 hodinách se ocitli ve Vratislavi. Hotel jsme měli v akci za 200 kč (Ibis budget). Ubytovali jsme se a hurá do centra města. Zaparkovali jsme u National Forum of Music a zasedli k večeři hned vedle v gruzínské restauraci Chinkalnia Wroclaw (plac Wolności 9). Pak jsme prošli Staré město. V místním baru Przedwojenna (Świętego Mikołaja 81) na nás dýchla trocha historie. Meníčko měli napsané na zdi – drinky za jednotnou cenu 4 Zl a pochutiny za 8 Zl. Bez obsluhy, ale narváno. No prostě ideální bar, pokud ovšem nedržíte měsíc bez alhokolu jako my. Večer jsme usínala s tím, že v sobotu asi někam letíme. Ale kam?

Warszawa – sobota

V sobotu ráno jsme byli už v 6h ráno na letišti. Záměrně jsem se nedívala, kam to teď letí, ani na boarding pass od Ryanairu, a tak jsem až do příletu nevěděla, co bude. A byla to Varšava! Krátce před osmou jsme dosedli, koupili denní lístek na MHD za 15 Zl, sedli na vlak a o 15 min později vystupovali nedaleko hotelu – opět Ibis Budget a opět za směšnou cenu v akci. Díky brzkému letu jsme měli celý den na prozkoumávání města.

Hned na otevíračku jsme byli u Muzea dějin polských Židů, které si říká Polin a bylo otevřeno v roce 2013. Začátek muzea, který mapuje dávnější historii, byl trochu zdlouhavý a některé interaktivní prvky návštěvník nechápal ihned. Postupně se mi ale začalo líbit, že čtu a vnímám pouze to, na co se zaměřím. Že není účelem přečíst všechno. I tak jsme tam strávili 3 hodiny a poté si hladoví dali oběd v muzejní košer jídelně.

Muzeum neonu ve Varšavě

Počasí bylo vlezlé, teploty kolem nuly a zataženo, smog. Přesto jsme prošli Staré město, které bylo společně s celkem 85 % Varšavy během 2. světové války srovnáno se zemí, a poté postaveno dle původních plánů. A tak vidíte dle zevnějšku staré domy z roku 1956 apod. Zima nám byla veliká, a tak jsme se vydali do čtvrti Praga a její umělecké části zvané Soho. Umělci, kavárny a divadlo tu sídlí v původně průmyslových budovách a továrnách. Navštívili jsme Muzeum Neonu, kde mají staré neonové nápisy z různých podniků nejen Varšavy, ale celého Polska. Říkala jsem si, že neonové nápisy mají v Polsku využití kvůli často zatažené obloze a zhoršené viditelnosti. Z legrace. Pak jsem se ovšem dočetla, že tomu opravdu tak. Neon v mlze vidíš.

Byla nám dost zima, a tak jsme zajeli do kavárno-baru Pardon, To Tu, to tu. V ten den se zrovna žádný koncert nekonal, ale i tak jsme byli rádi, že jsme ulovili ve změti rezervaček volné místo. Dali si opěr nealko a zahráli několik deskových her. Na večeři jsme zašli na pirohy do Folk Gospody – dobrý, ale trochu dražší.

Wroclaw – neděle

V neděli nám to letělo zpět do Vratislavi opět ráno. Na letišti jsme sedli do auta a hurá na předem vytipovaná místa. Nejdříve jsme si vycvakli Vlak do nebe – mašina i s kolejí tyčící se nedaleko Muzea Współczesne Wrocław – v muzeu jsme nebyli, ale ten vlak, to je něco.

Vlak do nebe

Pak jsme autem pokračovali na blešák, který se vždy v neděli koná na prostranství u mlýna Sulkowice (aleja Poprzeczna). Opět je to s tím mlýnem na pozadí fotogenické. A najdete tu opravdu vše – od nábytku přes LP až po vynikající korbáčiky. A hned vedle je pro ty, co rádi oblečení ve výprodeji, TK Maxx.

blešák u mlýna Sulkowice

Blížilo se k poledni, a tak se nám návštěva Food marketu v bývalém pivovaru náramně hodila. Trh se koná opět každou neděli v pivovaru Browar Mieszczanski (ulice Hubska). Krásné prostředí z pálených cihel a k tomu šmakující jídlo. Začali jsme rybím salátem, navázali kuřecím masem s mango lassi a na závěr dali dortík s kávou. Bohužel, hotovost na pirožky s sebou nám už nezbyla.

Food market v pivovaru

Po obědě jsme se prošli v centru města, navštívili ostrov Wyspa Piasek a zamířili tentokrát přes Liberec zpět do Prahy. Byť cesta autem do Wroclawi trvá 4 hodiny, letenka Vratisla-Varšava a zpět vyšla na 200 kč. Kdo šetří a má čas, ideální volba, protože letenky z Prahy vycházejí cca na tři tisíce.