Naštěstí jsem tohle za ta léta létání řešila jen dvakrát. Nicméně dostat z aerolinek peníze, na které dle regulí EU máte právo, je někdy pěkný oříšek. V článku najdete můj návod, jak v situaci zrušeného/zpožděného letu nebo overbookingu postupovat. Pokud tím nechcete trávit moc času, přistupte rovnou k poslednímu kroku mého návodu – předání případu právníkům, kteří ho vyřeší za vás – POUŽIJTE TENTO ODKAZ – nic neplatíte, když neuspějete. V případě výplaty kompenzace zaplatíte firmě 25 procent z ní. A pokud jste už na letišti a nevíte, zda váš let bude na čas, tak sledujte trasu vašeho letadla na webu (nebo v appce) Flightradar24. Tam totiž zpoždění uvídíte dřív, než ho letiště zveřejní na tabuli. Zároveň tam najdete statistiky daného spoje za posledních 14 dní a hned si uděláte obrázek, kolikrát byl let zpožděný (a jak moc) nebo zrušený.
Jak funguje odškodnění za zpožděný/zrušený let v EU
Na odškodnění máte nárok, pokud se vám stala jedna z následujících věcí:
- Zrušili váš let méně než 14 dní předem?
- Zpozdil se váš let o víc než 3 hodiny (počítá se čas příletu oproti plánu)?
- Nevzali vás do letadla pro nedostatek míst?
Výše odškodnění závisí na vzdálenosti letu, která se počítá jako ta nejkratší přímá trasa – tzn. bez přestupů a můžete ji zjistit přes web greatcirclemap.com:
- 250 euro na letech do 1500 km
- 400 euro na letech do 3500 km
- 600 euro nad 3500 km
Zároveň musí jít o lety v rámci EU (stačí i pouze odlet z EU do třetí země) a nebo lety s příletem do EU a zároveň provozované evropským dopravcem. Platí to také pro Švýcarsko, Norsko, Island a samozřejmě také pro zámořská teritoria Francie (Guadeloupe, Martinik,…) nebo portugalská souostroví Madeira a Azory.
Zrušený/zpožděný let – kdy máte nárok na kompenzaci?
Letos je to se zrušenými a zpožděnými lety trochu složitější, a tak se pojďme podívat, za kterých okolností máte právo na odškodnění. Vždy je třeba zjistit důvod zpoždění/zrušení, aby bylo možné nárok na kompenzaci posoudit.
- ŠPATNÉ POČASÍ: Nárok nemáte, tohle aerolinka nemohla ovlivnit
- OMEZENÍ LETOVÉHO PROVOZU: Nárok nemáte, tohle aerolinka nemohla ovlivnit.
- STÁVKA ZAMĚSTNANCŮ AEROLINKY: Nárok byste měli mít, protože dle regulí EU je z nároků vyňata stávka TŘETÍCH STRAN. Takže například stávka zaměstnanců letiště.
- NEDOSTATEK PERSONÁLU LETIŠTĚ: Nárok nemáte, tohle opět aerolinka nemohla ovlivnit.
- NEDOSTATEK ZAMĚSTNANCŮ AEROLINKY: Nárok máte, tohle je problém aerolinky, která prodala službu a není schopna ji doručit.
- TECHNICKÁ ZÁVADA LETADLA: Nárok máte, pokud nejde o závadu už od výrobce, kdy by se například stahovala z provozu všechna letadla daného typu apod. Tohle musí aerolinka prokázat, takže za mě sotjí za to zkusit odškodnění získat.
A teď jeden nedávný případ z Prahy, který poukazuje na problémovost letošního léta. Cestující z Prahy do Manchesteru neodletěli, letadlo odletělo bez nich. Nestihli totiž projít bezpečnostní kontrolou, která je na Terminálu 1 až u gate. Čí je to vina?
- aerolinka tvrdí, že její ne, letadlo měla připravené a na bezpečnostní kontrolu neměla vliv
- letiště tvrdí, že jeho ne, že bezpečnostní kontrolu na daném letu posílili a handlingová společnost nekomunikovala situaci a rizika s letištěm dostatečně
- handlingová společnost zajišťující odbavení letu a cestujících, že její ne, protože postupovala v souladu s požadavky aerolinky
Když se vám něco z toho stane, nezapomeňte sesbírat co nejvíc důkazů – vyfotit odletovou/příletovou tabuli, získat písemné vyjádření o daném letu a důvodu zrušení/zpoždění od letiště/zaměstnanců aerolinky,… Prvním krokem bude požadovat kompenzaci přímo u aerolinky. Nebojte se připomínat se nebo psát maily často, aerolinky totiž mnohdy spoléhají na to, že mlčením zákazníky odradí. Ideálně když se dostanete k e-mailu konkrétního zaměstnance, což nebývá lehké.
Co dělat, když aerolinka nezaplatí?
Pokud se vám nedaří váš nárok uplatnit, tak přistupte k druhému kroku mého návodu – obraťte na Úřad pro civilní letectví. U tohoto úřadu si veřejnost může stěžovat na to, že aerolinka neplní regule EU (nebo třeba také na bezpečnost letu). Úřad řeší pouze odlety z českých letišť nebo odlety z letišť mimo EU provozované dopravcem EU. Neplatí to pro odlety z jiných států EU, než je ČR! Než stížnost u tohoto úřadu podáte, musíte nejdřív kompenzaci požadovat přímo u aerolinky. Když do 2 měsíců nedostanete uspokojivou odpověď, vyplníte formulář dle následujícího postupu. Úřad pro civilní letectví aerolinku kontaktuje a požádá o její stanovisko s lhůtou 6 týdnů. S tímto postupem nemám zkušenost, a tak nevím, jak dobře funguje. Když by ani toto nezabralo, šla bych do poslední šance a třetí krok mého návodu:
Zkusila bych to přes právníky – POUŽIJTE TENTO ODKAZ – většinou nic nestojí, pokud neuspějí. Pokud se jim zadaří, vezmou si z vašeho odškodnění cca 25 %. MŮJ TIP: My jsme cestovali ve dvou. Právníky jsme použili na jednoho z nás a když uspěli, použili jsme to jako precedens pro druhého z nás – dali jsme kompenzaci prvnímu? Ten druhý je totožný případ, takže má nárok taky. Podařilo se a peníze jsme dostali.
Přeci jen mě napadá ještě jedna možnost a tou je kontaktovat banku o vrácení platby za letenky (v případě, že ani to vám aerolinka nezaplatila). Pro tuto možnost je ale tuším potřeba, abyste letenky platili kreditkou.
Overbooking a jak se mu vyhnout?
Aerolinky prodávají víc letenek, než je míst v letadle. Na oblíbených spojích (pravidelných linkách) se vám tedy může stát, že třeba až u gate zjistíte, že se nevejdete do letadla. Narvané spoje jsou například do Londýna, Dublinu, Bergama, Neapole.
Overbooking dělají i nízkonákladovky včetně Ryanair, a tak zrovna na příkladu Ryanairu uvedu, jak tomu předejít.: Nenechat check-in na poslední chvíli. Na letišti si ho dělá minimum lidí, ale mám na mysli on-line check-in. My ho děláme hned, jak to jde. A ti, kdo si zaplatí priority, mají výhodu – check-in mohou udělat už 60 dní před odletem. V rámci check-inu totiž dostanete boarding pass s vaším sedadlem. Zpozorněte tedy, pokud váš boarding pass sedadlo neobsahuje.
Také nechoďte do letadla poslední – aby se vám nestalo, že už nebude místo (ano, pokud se dobrovolníci nenajdou během check-inu, řeší se to až u gate). Zároveň vás uklidním – cestující se zdravotním znevýhodněním a cestující na ZPÁTEČNÍM letu by neměli být vyloučeni z přepravy kvůli overbookingu. A zároveň se overbooking netýká desítek lidí, spíše jednotek. Nicméně v době, kdy se ruší hodně letů, to znamená moc pasažérů na jeden let.
Když už se vám to stane, tak zkuste najít jiného dobrovolníka. Pokud vám to nevadí a neodletíte, tak vám aerolinka buď vrátí peníze nebo nabídne jiný let (včetně hotelu, pokud třeba). A bude se vás týkat nárok na odškodnění dle regulí EU (250-600 €).
Další články: Jak najít levnější letenky • Rozměry příručních zavazadel • Jak na hotel zdarma • Jak sbalit do příručního • Korfu s příručním • Azory s příručním • Mobilní appky na cesty
Dobry den,
Poprosim omradu, jestli budete vedet.
Rodice meli zpozdeny let o 3,5 hodiny.
Letadlo melo zpozdeni pravdepodobne z duvodu predchozich letu, kde nabralo zpozdeni vlivem pocasi.
Muze toto byt duvod zamitnuti nebo se toto retezeni nebere v potaz a jde to na vrub aerolinky?
Jeste upresnim, ze se jednalo o let Ostrava-Burgas operovany smartwings.
Dekuji
Doporučuji případ zaregistrovat zde: https://claimcloud.cz/cs/?a_box=sqy33k65
Pokud je počasí na předchozí rotaci, tak je to mimořádná okolnost, ale i tak je lepší to zkusit registrovat a v případě, že kompenzaci nedostanete, nic neplatíte.
Dobrý den, četla jsem si Váš článek ohledně overbookingu. Chtěla jsem se zeptat, pokud chceme letět rodina o 5- ti členech, budeme tedy na jedné letence a jen jeden člen si zaplatí priority, bude mít dřívější check-in jen tento jeden pasažer, nebo půjde check-in 60 dnů dopředu i pro ostatní cestující uvedené na jedné letence. Děkuji.
To nevím, nemám vyzkoušeno, ale dáválo by to tak smysl, že to půjde jen jednomu členovi