fbpx
Zrušený zpožděný let odškodnění kompenzace návod

5 způsobů, jak získat kompenzaci za zpožděný let, zrušený let, ztracené zavazadlo a overbooking + naše zkušenost

Náš let měl zpoždění a letecká společnost nám vyplatila 2 400 EUR kompenzaci – za celou rodinu včetně kojence, což nám ty letenky na Floridu zaplatilo (únor 2024). Níže co dělat, když se vám to stane, a jak zvýšit šance na to odškodnění získat. Dostat z aerolinek peníze, na které dle regulí EU máte právo, je totiž někdy pěkný oříšek. Zpožděné a ztracené kurfy řeším na konci článku.

Pokud tím nechcete trávit čas a pořád aerolinku uhánět, tak POUŽIJTE TENTO ODKAZ, kde váš let zadáte a profi vymahačská firma se o to postará za vás – nic neplatíte, když neuspějete. V případě výplaty kompenzace zaplatíte firmě 25 procent z ní. Této firmě můžete věřit, za mě jsou u nás nejlepší.

A pokud jste už na letišti a nevíte, zda váš let bude na čas, tak sledujte trasu vašeho letadla na webu (nebo v appce) Flightradar24. Tam totiž zpoždění uvídíte dřív, než ho letiště zveřejní na tabuli. Zároveň tam najdete statistiky daného spoje za posledních 14 dní a hned si uděláte obrázek, kolikrát byl let zpožděný (a jak moc) nebo zrušený.

Jak funguje odškodnění za zpožděný/zrušený let v EU

Na odškodnění máte nárok, pokud se vám stala jedna z následujících věcí:

  • Zrušili váš let méně než 14 dní předem?
  • Zpozdil se váš let o víc než 3 hodiny (počítá se čas příletu oproti plánu)?
  • Nevzali vás do letadla pro nedostatek míst?

Výše odškodnění závisí na vzdálenosti letu, která se počítá jako ta nejkratší přímá trasa – tzn. bez přestupů a můžete ji zjistit přes web greatcirclemap.com:

  • 250 euro na letech do 1500 km
  • 400 euro na letech do 3500 km
  • 600 euro nad 3500 km

Zároveň musí jít o lety v rámci EU (stačí i pouze odlet z EU do třetí země) a nebo lety s příletem do EU a zároveň provozované evropským dopravcem. Platí to také pro Švýcarsko, Norsko, Island a samozřejmě také pro zámořská teritoria Francie (Guadeloupe, Martinik,…) nebo portugalská souostroví Madeira a Azory.

Vše dopodrobna popsané najdete v reguli EU, díky která nárok vzniká.

Zrušený/zpožděný let – kdy máte nárok na kompenzaci?

Letos je to se zrušenými a zpožděnými lety trochu složitější, a tak se pojďme podívat, za kterých okolností máte právo na odškodnění. Vždy je třeba zjistit důvod zpoždění/zrušení, aby bylo možné nárok na kompenzaci posoudit.

  • ŠPATNÉ POČASÍ: Nárok nemáte, tohle aerolinka nemohla ovlivnit
  • OMEZENÍ LETOVÉHO PROVOZU: Nárok nemáte, tohle aerolinka nemohla ovlivnit.
  • STÁVKA ZAMĚSTNANCŮ AEROLINKY: Nárok byste měli mít, protože dle regulí EU je z nároků vyňata stávka TŘETÍCH STRAN. Takže například stávka zaměstnanců letiště.
  • NEDOSTATEK PERSONÁLU LETIŠTĚ: Nárok nemáte, tohle opět aerolinka nemohla ovlivnit.
  • NEDOSTATEK ZAMĚSTNANCŮ AEROLINKY: Nárok máte, tohle je problém aerolinky, která prodala službu a není schopna ji doručit.
  • TECHNICKÁ ZÁVADA LETADLA: Nárok máte, pokud nejde o závadu už od výrobce, kdy by se například stahovala z provozu všechna letadla daného typu apod. Tohle musí aerolinka prokázat, takže za mě sotjí za to zkusit odškodnění získat.
Nastudujte náš návod na letenky a ubytování

A teď jeden nedávný případ z Prahy, který poukazuje na problémovost letošního léta. Cestující z Prahy do Manchesteru neodletěli, letadlo odletělo bez nich. Nestihli totiž projít bezpečnostní kontrolou, která je na Terminálu 1  až u gate. Čí je to vina?

  • aerolinka tvrdí, že její ne, letadlo měla připravené a na bezpečnostní kontrolu neměla vliv
  • letiště tvrdí, že jeho ne, že bezpečnostní kontrolu na daném letu posílili a handlingová společnost nekomunikovala situaci a rizika s letištěm dostatečně
  • handlingová společnost zajišťující odbavení letu a cestujících, že její ne, protože postupovala v souladu s požadavky aerolinky

Když se vám něco z toho stane, nezapomeňte sesbírat co nejvíc důkazů – vyfotit odletovou/příletovou tabuli, získat písemné vyjádření o daném letu a důvodu zrušení/zpoždění od letiště/zaměstnanců aerolinky,… Prvním krokem bude požadovat kompenzaci přímo u aerolinky. Nebojte se připomínat se nebo psát maily často, aerolinky totiž mnohdy spoléhají na to, že mlčením zákazníky odradí. Ideálně když se dostanete k e-mailu konkrétního zaměstnance, což nebývá lehké.

5 tipů, jak získat kompenzaci od letecké společnosti

Prvním krokem je svůj nárok společně s důkazy podat přímo u letecké společnosti, se kterou jste letěli. Vyplníte formulář a čekáte. A čekáte. Čekáte. Nám se poštěstilo a náš nárok za 5h zpožděný let Varšava-Miami z důvodu závady na letadle polská aerolinka uznala po cca 1,5 měsíci. Psala jsem jim ale téměř denně na sociálních sítích, což si myslím, že stejně věci nepomohlo.

Pokud se vám nedaří váš nárok uplatnit, tak přistupte k druhému kroku mého návodu – sežeňte kontakt na ombudsmana aerolinky. Nezabralo ani to? Třetím krokem je obrátit se na Úřad pro civilní letectví. U tohoto úřadu si veřejnost může stěžovat na to, že aerolinka neplní regule EU (nebo třeba také na bezpečnost letu).

Úřad řeší pouze odlety z českých letišť nebo odlety z letišť mimo EU provozované dopravcem EU. Neplatí to pro odlety z jiných států EU, než je ČR! Než stížnost u tohoto úřadu podáte, musíte nejdřív kompenzaci požadovat přímo u aerolinky. Když do 2 měsíců nedostanete uspokojivou odpověď, vyplníte formulář dle následujícího postupu.

Úřad pro civilní letectví aerolinku kontaktuje a požádá o její stanovisko s lhůtou 6 týdnů. S tímto postupem nemám zkušenost, a tak nevím, jak dobře funguje. Když by ani toto nezabralo, šla bych do poslední šance – čtvrtý krok mého návodu:

Zkusila bych to přes právníky – POUŽIJTE TENTO ODKAZ – většinou nic nestojí, pokud neuspějí. Pokud se jim zadaří, vezmou si z vašeho odškodnění cca 25 %. MŮJ TIP: My jsme cestovali ve dvou. Právníky jsme použili na jednoho z nás a když uspěli, použili jsme to jako precedens pro druhého z nás – dali jsme kompenzaci prvnímu? Ten druhý je totožný případ, takže má nárok taky. Podařilo se a peníze jsme dostali.

Přeci jen mě napadá ještě jedna – pátá – možnost a tou je kontaktovat banku o vrácení platby za letenky (v případě, že ani to vám aerolinka nezaplatila). Pro tuto možnost je ale tuším potřeba, abyste letenky platili kreditkou.

Overbooking a jak se mu vyhnout?

Aerolinky prodávají víc letenek, než je míst v letadle. Na oblíbených spojích (pravidelných linkách) se vám tedy může stát, že třeba až u gate zjistíte, že se nevejdete do letadla. Narvané spoje jsou například do Londýna, Dublinu, Bergama, Neapole.

Overbooking dělají i nízkonákladovky včetně Ryanair, a tak zrovna na příkladu Ryanairu uvedu, jak tomu předejít: Nenechat check-in na poslední chvíli. Na letišti si ho dělá minimum lidí, ale mám na mysli on-line check-in. My ho děláme hned, jak to jde. A ti, kdo si zaplatí priority, mají výhodu – check-in mohou udělat už 60 dní před odletem. V rámci check-inu totiž dostanete boarding pass s vaším sedadlem. Zpozorněte tedy, pokud váš boarding pass sedadlo neobsahuje.

Také nechoďte do letadla poslední – aby se vám nestalo, že už nebude místo (ano, pokud se dobrovolníci nenajdou během check-inu, řeší se to až u gate). Zároveň vás uklidním – cestující se zdravotním znevýhodněním a cestující na ZPÁTEČNÍM letu by neměli být vyloučeni z přepravy kvůli overbookingu. A zároveň se overbooking netýká desítek lidí, spíše jednotek. Nicméně v době, kdy se ruší hodně letů, to znamená moc pasažérů na jeden let.

Když už se vám to stane, tak zkuste najít jiného dobrovolníka. Pokud vám to nevadí a neodletíte, tak vám aerolinka buď vrátí peníze nebo nabídne jiný let (včetně hotelu, pokud třeba). A bude se vás týkat nárok na odškodnění dle regulí EU (250-600 €).

Co dělat, když aerolinka ztratí zavazadlo?

Ještě před odletem zvažte, co si do odbaveného zavazadla balíte, a zda máte to nejcennější v příručním batohu (záruka, že o to nepřijdete). Dále do zavazadla můžete umístit trackovací zařízení – třeba Airtag. Kufr, který budete odbavovat, před zavřením vyfoťte (vysvětlím níže). Při check-inu dejte pozor, že vám dají tag odbaveného zavazadla pod vaším jménem a ne pod jménem spolucestujících – zpětně pak totiž nedohledáte, čí je čí (personál na check-inu si tím zlehčuje práci, leč to pak dělá zmatky).

Když už se stane, že vám zavazadlo nepřijelo, vyhledejte přepážku k reklamaci zavazadel, kde ukážete palubní vstupenku a výše zmíněný tag zavazadla. Vyplní s vámi formulář (Property Irregularity Report = PIR) a pak vám budou volat, když zavazadlo najdou – následně dovezou domů na adresu jako nám při návratu z Malediv. Jiné je to v USA.

V Americe nenajdete centrální přepážku pro reklamaci zavazadel, protože si každá aerolinka zavazadla řeší sama – mají to decentralizované. A tak jsme při příletu do Miami běhali mezi zanechanými kufry a sháněli paní od LOTu, která tam nebyla. Pak se ukázala, dokonce nám půjčila autosedačku (protože ono ztracené zavazadlo byla právě autosedačka).

Na dovolené si můžete koupit nezbytné věci včetně třeba plavek až do výše 1220 EUR k proplacení dle Montrealské úmluvy. Pokud vám zavazadlo není doručeno ani po 21 dnech, je oficiálně prohlášeno za ztracené a vy máte nárok na proplacení jak hodnoty kufru, tak toho, co bylo v něm – do max. výše 1220 EUR – proto tedy radím schovat si účtenky a vyfotit si obsahu kufru, než ho zavřete.

Jestli s vámi aerolinka nekomunikuje a máte problém svůj nárok uplatnit, registrujte svůj případ přes tento odkaz a vyřeší to za vás.

Pak ale budete mít další nároky v rámci cestovního pojištění – a pokud jste žádné neměli, prozkoumejte, zda náhodou nemáte nějaké automaticky k platební kartě (bývá zejméne ke kreditkám a lepším kartám).

Další články: Kam v zimě za teplemJak najít levnější letenkyRozměry příručních zavazadelJak na hotel zdarmaJak sbalit do příručníhoKorfu s příručnímAzory s příručnímMobilní appky na cesty 

11 thoughts on “5 způsobů, jak získat kompenzaci za zpožděný let, zrušený let, ztracené zavazadlo a overbooking + naše zkušenost

  1. Odpovědět
    Tomas - 27.9.2022

    Dobry den,

    Poprosim omradu, jestli budete vedet.
    Rodice meli zpozdeny let o 3,5 hodiny.

    Letadlo melo zpozdeni pravdepodobne z duvodu predchozich letu, kde nabralo zpozdeni vlivem pocasi.

    Muze toto byt duvod zamitnuti nebo se toto retezeni nebere v potaz a jde to na vrub aerolinky?

    Jeste upresnim, ze se jednalo o let Ostrava-Burgas operovany smartwings.

    Dekuji

    1. Tereza Schindlerová
      Odpovědět
      Tereza Schindlerová - 29.9.2022

      Doporučuji případ zaregistrovat zde: https://claimcloud.cz/cs/?a_box=sqy33k65

      Pokud je počasí na předchozí rotaci, tak je to mimořádná okolnost, ale i tak je lepší to zkusit registrovat a v případě, že kompenzaci nedostanete, nic neplatíte.

      1. Odpovědět
        Kamila - 9.4.2024

        Dobrý den,
        Ráda bych pro vyřízení kompenzace za zpoždění využila vámi doporučovanou společnost, nicméně v podmínkách píší, že v případě nezletilé osoby jsou jejich zástupci povinni podat návrh na schválení právního jednání za tyto osoby k soudu ( uzavření smlouvy za postoupení pohledávky). Jelikož jste letěli také s dětma, jakou máte s tímto prosím zkušenost?
        Moc děkuji

        1. Tereza Schindlerová
          Odpovědět

          napište raději jim, to si nejsem jistá a nechci balamutit

  2. Odpovědět
    Jana Dohnalová - 2.5.2023

    Dobrý den, četla jsem si Váš článek ohledně overbookingu. Chtěla jsem se zeptat, pokud chceme letět rodina o 5- ti členech, budeme tedy na jedné letence a jen jeden člen si zaplatí priority, bude mít dřívější check-in jen tento jeden pasažer, nebo půjde check-in 60 dnů dopředu i pro ostatní cestující uvedené na jedné letence. Děkuji.

    1. Tereza Schindlerová
      Odpovědět

      To nevím, nemám vyzkoušeno, ale dáválo by to tak smysl, že to půjde jen jednomu členovi

  3. Odpovědět
    Jana Šmucerová - 15.8.2024

    Dobrý den, poradíte mi zda mohu požadovat větší odskodnění než pouze úhradu zakoupených základních věcí při pozdním doručení zavazadel o 3 dny dopravcem Smart Wings? Nabízí úhradi jen za zakoupené věci. Děkuji.

    1. Tereza Schindlerová
      Odpovědět
      Tereza Schindlerová - 22.8.2024

      Myslím, že víc nedostanete.

  4. Odpovědět
    Miroslav Kovařík - 10.9.2024

    Dobrý den.Měli jsme spoždění z Hurghády do Brna 3.5hod.Žádali jsme smartwings.o odškodnění a nábydli nám slevu na lutenky.Napsali jsme že chceme peníze protože létame s cestovkou.Neozvali se tak jsme vše předali vimahačské firmě.Ti nám napsali že nemáme nárok.Poslali jsme jím vyjádření že nám konpenzaci uznali a už je to půl roku a nic.Táhne se to 2 roky.

    1. Tereza Schindlerová
      Odpovědět
      Tereza Schindlerová - 13.9.2024

      Znáte důvod zpoždění?

  5. Odpovědět
    Miroslav Kovařík - 16.9.2024

    Důvod nám nikdo nezdělíl ale když nabídli konpenzaci v ceně letenek tak to uznaly.Bylo to 17.6.23.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Scroll to top