Podzim v Oslu

Slunečné podzimní Oslo a jak v Norsku ušetřit

Z Prahy do Osla jsme letěli s oceňovanými Norwegian přímým večerním letem (v roce 2022 létají také nebo pak ještě Eurowings). Po příletu jsme popoběhli, abychom stihli poslední express vlak do centra (odjezd v 00:50, jízda cca 30 min, cena 180 NOK). Lístek koupíte tak, že u turniketu přiložíte svou platební kartu, jak jednoduché! Nepotřebujete žádnou jízdenku. Zpátky na letiště jsem už jeli normálním vlakem (rozuměj né express), který jede stejně dlouho a stojí polovinu – 93 NOK.

Další prodloužené víkendy: Jak najít levný hotelŘímHelsinkiNormandieBenátkyLisabonMalmö a KodaňBordeauxPortoBerlínBratislavaPlzeň (Loosovy byty)

šetříme, tak jedna káva do páru stačí

Airbnb v Oslu = dvě mouchy jednou ranou

Hotely v Oslu nespadají do cenové hladiny, kterou jsem ochotná akceptovat. A tak jsme nocovali u Gabriela doma přes Airbnb. Za pouhých 1 100 CZK na noc jsme měli vlastní pokoj a k tomu kuchyň k dispozici. A právě ta kuchyň byla klíčová. Rozhodli jsme se ušetřit za večeři a snídani, nakoupili v supermarketu výborné nakládané sledě, chléb, jogurt a sýr. Díky Airbnb jsme výdaje na bydlení a stravu snížili o dobrých pár stovek noků.

Nakládaní sledi v supermarketu
Nakládaní sledi v supermarketu (ceny násob krát 2,7)

Kam v Oslu na jídlo

Jedno jídlo denně jsme si dopřáli venku. A to doslova, protože v mnohých restauracích mají ceny take away cca o 30 % nižší než na místě. Měli jsme štěstí, na konci října jsme v Oslu chytli krásný slunný víkend, a tak jsme si jídlo brali s sebou. Lahodnou smetanovou polévku s mořskými plody si nenechte ujít v restauraci Fiskeriet na náměstí Youngstorget. Pak se dá ještě ráno/dopoledne dojít do přístavu a koupit čerstvé krevety přímo od rybáře – údajně jsou už napůl uvařené (přelité horkou vodou) a dají se rovnou jíst.

Bistro a obchod s rybami v jednom

Na ulicích stojí poměrně hodně food tracků s asijskou nebo mexickou kuchyní, ale porce se zdály malé a cena přes 100 NOK (270 CZK), takže se to vyrovnalo jídlu take away z levné restaurace. No a pak ještě stánky s hot dogy na různý způsob.

Nejlevnější pivo v Oslu

Pivo si dejte radši doma v Česku, ale kdyby vám přeci jen chybělo, tak nejlevnější mají ve Stargate. My jsme se večer byli podívat v Taxi take away baru, který z venku nebyl téměř poznat. Pivo za 62 NOK se tu považuje za fakt dobrej deal. K tomu nám DJ pouštěl příjemnou lounge music. Místo dost autentický, ale sama bych se tam bála – tmavá ambientní atmosféra, osazenstvo podobající se gangsta chlapcům. Ale asi to byla zbytečná paranoia, určitě se tam zajděte podívat.

Tady prý mají nejlevnější pivo
Romantická zákoutí norského hlavního města

Ve čtvrti Bla narazíte na další zajímavé podniky, a to i přes den. Barevně posprejované zdi, plno streetartu a taky jeden squat s kavárno-barem. Večer na koncert, přes den na trhy nebo procházku kolem řeky. Do toho byl podzim, takže listí na stromech i pod nimi hrající žlutou, oranžovou a hnědou barvou. Pod tím stále ještě zelená tráva – to u nás už od července nemáme.

Podzim v Oslu

Operahuset Oslo – skvost architektury

Operahouse
V Opeře

Sem se zajděte podívat na západ slunce. Budova Opery v Oslu je zajímavá, i kdybyste se nechystali na představení. Dá se totiž vyjít na její střechu, sníst si tu jídlo, co jste si koupili take away, a pozorovat ptáky a moře. Bílý mramor dodává Opeře na dojmu čistoty a ladnosti. Prohlídky budovy stojí víc, než nejlevnější lístky na představení (ty jsou za 80 NOK a je jich jen pár k dispozici). A že já jsem člověk neplánovací, přišli jsme pozdě a levné lístky na pátek večer už neměli. Tak příště.

Oslo Opera

Nedělní procházka (s) Oslem

V neděli dopoledne to v Akker Brygge žije. A i když je tu plno lidí, stále tu vládne klid. Lidé posedávají na dřevěných lavičkách, některých ve tvaru masážní postele. Rybáři uklízejí lodě v soužití s místními racky. Došli jsme až k Muzeu moderního umění. Ale venku bylo tak krásně, že jsme odolali, do muzea nešli a ušetřili další asi tři stovky noků. Ráda muzeum podpořím příště, až venku bude mlha, vítr a déšť. Podobně to dopadlo s muzeem Nobelových cen. Prošli jsme se kolem radnice, Národního divadla a Královského paláce.

Oslo radnice
Oslo radnice tam vzadu jest

Letiště Oslo Gardermoen

Letiště v Oslu je dalším důkazem norského smyslu pro krásnou architekturu. Dřevený strop, vužití venkovního světla (ano, stále slunko svítilo) a prostorné haly. Nejvíc jsem ale ocenila možnost zcela se vyhnout duty feee obchodům. Nebo jen prostě naše gate měla úžasné umístění.