Dva týdny na Havajských ostrovech

Na Havaji jsme strávili dva týdny na přelomu června a července 2018. Byly to naše líbánky a rozhodně nebyly za babku. Níže info o tom, co se nám líbilo, jak ušetřit na místě. Nebo si přečtěte detailní report z ostrova Kauai, případně také z ostrova Big Island. A pak se podívejte taky na články o Novém Zélandu nebo Japonsku.

My si bláhově mysleli, že v červenci bude na Havaji low season, že se na tam létá v zimě. Na Havaj se ale létá v podstatě celoročně a v létě tam je nápor amerických dovolenkářů.

Havaj

Praktické info o Havaji

Havaj je součást USA, takže tu najdete stejné gastrořetězce. Všichni tu, také jako v USA, jezdí všude autem. Chodci tu mají přednost leda na treku. Překvapilo mě, že tu brzy vstávají (akce klidně začíná v sedm ráno) a chodí brzy spát (na Kauai nebo Big Islandu nečekejte bary otevřené do noci). Téměř všude berou karty, trocha hotovosti v peněžence stačí.

Přípravy před odletem
Vyhlídkový let nad Kauai

Letenky na Hawaii

Chtěli jsme letět přímo z Prahy a co nejpohodlněji. Vybrali jsme Korean Air, zpáteční za 30 tisíc Kč. Pálka. Když budete číhat, tak se vám určitě podaří letenky na Havaj sehnat za míň, třeba s odletem z Milána apod. Na letu s Korean Air byla zajímavá trasa Praha-Seoul-Honolulu. Cestou tam i zpět jsme totiž překročili mezinárodní datovou linii, a tak bylo najednou o den míň, úterý 26. června jsme prožili dvakrát a do cílové destinace dorazili dřív než do té přestupní v Seoulu. V létě je na Havaji časový posun -12h (vtipné, Nový Zéland leží hned ve vedleším časovém pásmu od Havaje, jen tam je ta datová linie, takže má od nás rozdíl +12h). Další zjímavostí je, že zpáteční let na trase Seoul-Praha provozovaly České aerolinky. Je to jejich jediný dálkový let.

Na líbánky stylově

Výhodou Korean Air je poměrně dost místa na nohy, určitě si dejte bibimbap (korejské jídlo, které si sami namícháte). Pokud máte v Seoulu delší přestup, zúčastněte se některého z bezplatných výletů (tzv. transit tours). Náš přestup cestou zpět byl dokonce přes noc a aerolinky nám zajistily hotel s večeří i snídaní.

Cesta k vodopádům na Big Islandu

Itinerář Havaj

Při plánování našich líbánek jsme se rozhodli, že se nebudeme zdržovat na Oahu, ostrově, kde leží hlavní město, ale že prozkoumáme okolní ostrovy. Zpětně mohu říct, že to byl skvělý nápad. Oahu je sice taky krásné, ale míň autentické – zejména pokud se pohybujete po Honolulu. Kvůli městu jsme na Havaj neletěli. Navíc mi přišlo, že je Oahu dost předražené – například platit vstupné na pláž, kde se šnorchluje, to se na ostatních ostrovech Havaje nevidí a krásný ryby při šnorchlování tam spatříte taky. Prostě abyste viděli tu víc opravdovou Havaj, musíte udělat okro víc než většina turistů.

Pláž s tmavým pískem na Big Islandu - tam byly želvy
Pláž s tmavým pískem na Big Islandu – tam byly želvy

Přelety mezi ostrovy s Hawaiian Airlines

Přiletěli jsme do Honolulu a za další tři hodiny nám to letělo na ostrov Kauai – letenka za 2 100 Kč. Kauai je malinký ostrov, kterému se právem přezdívá Garden Island. Je to jedna velká zahrada plná zeleně. Tam 4 noci a pak přelet na Big Island – letenka za 2 500 Kč. To je nejmladší z ostrovů, kde ještě můžete vidět tekoucí lávu. Na jaře 2018 tam začala soptit sopka, a tak hodně vulkanických zajímavostí a nekteré silnice byly uzavřené.Tam opět 4 noci a přelet na Oahu – letenka za 1 800 Kč. Dvě noci v Honolulu a pak odlet zpátky domů. Všechny přelety jsme absolvovali s Hawaiian Airlines za docela draho, kvůli chybějící konkurenci, což by se mělo od roku 2019 zlepšit s možným nástupem South West.

Dobro došli na Hawaii

Náš itinerář na dva týdny na Havaji

• 26. 6. přílet do Honolulu (Oahu) a navazující let na Kauai
  • 27. 6. Kauai – Kauai Coffee Museum, Waimea canyon, západ ostrova, Hanalele
  • 28. 6. Kauai – sever ostrova, maják s albatrosy, Hanalei (dál byla silnice zavřená kvůli dubnovým dešťům)
  • 29. 6. Kauai – šnorchlování na severu, pak v Poipu na jihu, procházka k jeskyni
  • 30. 6. přelet na Big Islandvyhlídkový let na Kauai, dojezd do AirbBnb v Honokaa
  • 1. 7. Big Island – Hilo, Mauna Loa Macadamia nut factory, prozkoumávání okolí soptící sopky, pláž s želvami
  • 2. 7. Big Island – výjezd na Mauna Kea, šnorchlování na Beach 69
  • 3. 7. Big Island – Hawi, šnorchování s vrakem v přístavu Mahukona, Hapuna Beach Resort, noční šnorchlování s rejnoky
  • 4. 7. přelet na Oahu – oslava Dne nezávislosti na Parkers ranči, šnorchlování s želvami v Kiholo Bay, ohňostroj v Kahaluu Beach parku
  • 5. 7. Oahu – Pearl Harbor, lodí k památníku potopené Arizony, prohlídka Missouri, výšlap na Diamonds Head, Waikiki beach
  • 6. 7. odlet do Soulu – ráno šnorchlování na Hanamuna beach
  • 7. 7. přenocování v Soulu
  • 8. 7. odlet do Prahy – ráno procházka v Unseo
Ne všechny hajavské pláže jsou uklizené jako v Itálii :)
Ne všechny hajavské pláže jsou uklizené jako v Itálii 🙂

Půjčení auta na Havaji

I když někteří říkají, že se na ostrovech dá přesunovat tamní MHD, nedělala bych to. Havajské ostrovy jsou součástí USA a taky to tady jako v USA funguje. Pro pěší tu moc možností není, auta mají přednost a všude se s nimi počítá (např. co se parkingu týče). A jestli chcete Havaj prozkoumat dle svého, auto vám zajistí nezávislost a volnost. K tomu levný benzín, co víc si přát.

Na Kauai jsme si auto půjčili od půjčovny Dollar (3 800 Kč/4 dny). Na Big Islandu od Budgetu (4 000 kč/4 dny) a na Oahu od Advantage (4 700 Kč/2 dny!). Na Oahu bylo půjčení aut nejdražší, další důvod, proč jet na jinej ostrov. Vždycky jsme auto vyzvedávali a odevzdávali přímo na letišti. Při odevzdávání auta to bývá rychlovka, tak už buďte sbalení a připravení z auta vystoupit a odejít. Na Big Islandu si půjčte větší a silnější auto (pokud možno s pohonem na 4 kola), zejména pokud chcete vyjet na nejvyšší horu (ano, dá se tam vyjet autem!).

Tímhle autem jsme vyjeli až na Mauna Keu!

Ubytování na Havaji

Letenka drahá, přelety mezi ostrovy drahé a k tomu ještě drahé ubytování. Někteří cestovatelé tu kempují, ale na svatební cestě jsme chtěli postel. Na všech třech ostrovech jsme se ubytovali přes Airbnb. Nemám srovnání s hotely, ale příště bych to udělala stejně. Měli jsme pro sebe vždy celé studio včetně kuchyňky, díky které jsme si ráno mohli dělat snídaně rovnou do postele a zároveň alespoň trochu “ušetřit”. Na Big Islandu jsme majitele ani nepotkali, klíče jsme našli v zakódovaný schránce a pak je tam zase nechali. Na Oahu nás přišli pozrdravit, bydleli ve stejném domě, jen z druhé strany. To samé na Kauai.

Bydlení uprostřed džungle na Kauai

K domku uprostřed tropického lesa se z hlavní silnice jelo nejdřív prudce dolů a pak zase nahoru. Všude kolem palmy, banánovníky a další zeleň. Tropical Djungle Studio mají dobře vybavené, nejlepší však byla terasa a výhledem, no kam, přímo do džungle. A když začalo lejt, krásně se usínalo. Za 4 noci jsme platili něco málo pod 11 500 Kč, tj. cca 2 800 za noc.

Naše terasa

Ubytování na Big Islandu

Naší volbou se sal Zelený domek v Honokaa, který na Airbnb najdete pod názvem Luana Ola Green Cottage, Ocean View. Honokaa je městečko, kde to dříve žilo, teď už dost zavřených obchodů a restaurací. Ale zůstal tam po dřívější slávě její stín, večer skoro až strašidelný. V našem domečku jsme si opět oblíbili terasu s výhledem na oceán. Vychytávkou bylo, že měli celý domek obepnutý sítí proti komárům. Hned vedle menší domek s pračkou a sušičkou a malý rybníček. K usínání nám kvákaly žáby, které na ostrov někdo dovezl a ony se tu přemnožily. Ze 4 noci jsme dali 7 900 Kč, 2 600 za noc.

Ubytování na Big Islandu - Hawaii
Ubytování na Big Islandu – Hawaii

Ubytování v Honolulu

Tohle ubytko bylo nejslabší ze všech, ale taky pouze na dvě noci. Opravdu miniapartmán, spíš pokoj s kuchyňkou a koupelnou. Relax Mānoa – Private Studio 2nd Floor je ale v dobré lokalitě. Blízko obchodů (Safeway, Starbucks), na Waikiki beach taky. Na delší pobyt ale moc stísněné a vybavení kuchyně horší. Cena za dvě noci 5 750 Kč, takže téměř 2 900 za noc.

Naše ubytování v Honolulu

Suvenýry z Havaje

Poslední den na Havaji jsme těsně před odjezdem na letiště naběhli do supermarketu Foodland a udělali nákup. Makadamské ořechy Mauna Loa, bonboniéry Hawaiian Host, marmelády z guavy, kávu Kona (speciální druh kávy, co se pěstuje na jediném místě na Havaji), kvítky do vlasů pro neteře a samozřejmě různé druhy lunchmeatu SPAM. Koupili jsme taky nákupní tašky s místním designem – proč za ně platit 10x tolik v obchodech se suvenýry, když je v supermarketech mají za hubičku a snad i hezčí.

Poznáte havajskou specialitu?

Jídlo na Havaji – poké

Oujé, tahle kapitola mě baví. Poké – havajské tradiční jídlo se na dobu našeho pobytu stalo mým každodenním pokrmem. Poké je na kousky nakrájená marinovaná ryba (nejčastěji tuňák – ahi poké), která se často podává v misce s rýží – říká se tomu poké bowl. Někteří poké označují na další generaci sushi. Tento pokrm se krásně hodí do teplého počasí, kdy už máte plné zuby salátů a potřebujete se taky najíst. Nejčastěji jsme poké kupovali přímo v supermarketech – jako u nás máme v chladícím pultu vystavené vlašáky, bramborové saláty a budapešťskou pomazánku, na Havaji mají 10 druhů poké, sushi a ocean salad (salát z mořských řas). Za mnohdy ani ne 10 dolarů jsme měli parádní oběd. A kvalita ryb ze supermarketu? Parádní! Abyste dostali slevu na klubovou kartu supermarketu, stačí u pokladny nahlásit své telefonní číslo a slevu vám dají.

Havajské poké - pořádná porce naložené ryby
Havajské poké – pořádná porce naložené ryby

Snídani jsme si připravovali sami a jejím základem bylo tropické ovoce – papája, ananas. Jogurt s musli a guavovou marmeládou, cheddar s místní pálivou rajčatovou salsou a džus také z guavy. Tip na kávu: ráno jsme si vždy udělali kávu do PETky a pak ji během dne u studenou pili. Stávalo se nám totiž, že když přišel čas na kafe, měly kavárny už zavřeno.

Naše typická snídaně na Havaji

Nejlepší zážitky z Havaje

První mi na mysl přijde noční šnorchlování s rejnoky Manta na Big Islandu. Na ostrově Kauai zase vyhlídkový 65 minutový let. na Havaji jsem propadla (zas a znovu) šnorchování. Neměla jsem klid, dokud jsem každou navštívenou pláž neprozkoumala i pod vodou. Nejlepší šnorchlování (= viditelnost a počet druhů viděných ryb) bylo na ostrově Big Island v Kahaluu beach parku a u vraku lodi v přístavu Mahukona. Na Ohanu na pláži Hanamuna.

Šnorchly jsme si vezli z ČR

Přístup na pláže na Havaji je vždy bezplatný (kromě Hanamuny, kde chrání korály a ryby před náporem turistů regulací a poplatkem). Znamená to, že můžeme kamkoliv, jen někdy je přístup více náročný. Některé hotely přístup k plážím zastaví, garantují sice několik parkovacích míst pro věřejnost, ale často za parkování zaplatíte. K některým plážím se nedostanete z pevniny, ale můžeme tam dojet po moři.

Na Big Islandu jsme v noci na nebi viděli červeně zářící odraz lávy tekoucí do oceánu. Právě tam soptila sopka, a tak část ostrova včetně sopečného národního parku byla zavřená. Podařilo se nám naším autem, které rozhodně nemělo pohon na všechny 4 kola, vyjet až na nejvyšší horu Havaje a celých Spojených států – Mauna Kea, 4 205 m. n. m. Nahoře stojí několik observatoří, do některých jsme se dostali. Noční obloha je na Havaji taky zážitek sám o sobě. Vidíte úplně jiný hvězdy a souhvězdí než u nás a světelný smog, ten tam neznají.

Tohle není západ slunce, nýbrž horká láva tekoucí do oceánu

Další články k Havaji: report z ostrova Kauai + report z ostrova Big Island.

1 thought on “Dva týdny na Havajských ostrovech

1. Odpovědět
    Andrea - 27.10.2022

mimochodem Mauna Kea neni nejvyssi horou Spojenych statu, je az na 59.miste v teto zemi…