izrael – Negevská poušť

IZRAEL – Negevská poušť

Další články: Jak na ubytování zdarmaSicílieKorfuZakynthosCesty s miminkem

Israel

Do Izraele jsme se vydali na Vánoce 2016, letenky od Ryanair jsme koupili už v létě, a to z Budapešti do Eilatu. Levnější lze sehnat ještě z Bratislavy, ale my jsme chtěli vánoční termín, a tak jsme si připlatili.

Do Budapešti jsme dojeli vlakem už 23. prosince a přespali v nově otevřeném RUM hotelu v centru města – mohu doporučit (my jsme platili zaváděcí cenu)! Cestou jsme si stihli projet pár stanic nové linky metra M4 – zelené. Cestou zpátky jsme v Budapešti strávili Silvestra, spaní v nedaleko Parlamentu přes Airbnb v Art and Design Studiu . Čas na projížďku druhým nejstarším metrem světa (1896) linkou M1 – žlutá, už nezbyl.

Na Vánoce do Izraele

Nejdřív si zjistěte, jak vychází Chanuka, židovský pohyblivý svátek, který trvá týden, a v roce 2016 vyšel přesně na 24. – 31. 12. V této době mají Židé prázdniny, a tak jsou ceny ubytování vyšší a všude plno. Proto rezervujte dopředu – Booking či Airbnb.

Dále si pečlivě naplánujte program na pátek večer až neděli ráno, protože to v Izraeli mají šabat – svátek, kdy je zakázáno pracovat, a tak jsou všechny podniky zavřené. Někdy může být problém se dostat na/z letiště či najít ubytování. I proto je fajn s sebou mít alespoň pár šekelů (tamní měny).

Eilat

Po příletu na letiště Ovda nás chvíli vyslýchala nepříjemná paní, které nešlo na rozum, že jedeme do pouště a nemáme přesný plán či rezervované ubytování. Pak jsme sedli na autobus směr Eilat – za 21,5 šekelů a hodinu jsme byli na místě. Výhodou letiště Ovda je, že autobus jezdí podle příletů/odletů – je jich totiž tak málo, že prostě město vyšle autobus tak, aby lidi po příletu měli jak docestovat do města a naopak.

První den v Eilatu nás trochu zklamal. Bylo pod mrakem, docela zima a přišlo nám to jako zašlá sláva. Do toho jsme zjistili, že cenově je Izrael trochu jinde než ČR, a tak jsme si ke štědrovečerní večeři dali kebab s humusem, pitou a salátem u stánku na promenádě. I s pivkem jsme tam nechali necelou tisícovku. Ubytování jsme měli v Rich suites – pěkné, ale všechno to je udělané tak, že je to na jedno použití, odpadne to, nebo se rozbije. Podruhé jsme spali nad autobusákem v motelu Aviv – vypadá to tam jako na vysokoškolské koleji, ale cena příznivá a mají bazén.

Zajímavostí v Eilatu je letiště přímo v centru města. Jdete si po ulici a najednou vidíte na křižovatce přistávat letadlo – je tam totiž runway. Letiště se ale bude zavírat a už se staví nové na sever od města.

V Eilatu se můžete vykoupat v Rudém moři a šnorchlovat mezi krásnými korály. V prosinci se sice dalo koupat, ale dali to spíše ti otužilejší. My jsme zvolili suchou variantu – návštěvu Coral World (autobusem 15 za hubičku a cca 30 min jste tam). Za 109 šekelů se ocitnete v mořské ZOO – mají tu bazén se žraloky, tunel pod vodou, kdy nad vámi plavou rejnoci, nebo pozorovatelnu 6m pod hladinou moře, kde se můžete projít dokola a prozkoumat korály a nejrůznější ryby.

My jsme v Eilatu byli vždy o šabatu, a tak jsme nemohli navštívit doporučované levné restaurace jako třeba Lalo`s.

Timna park

Den po Vánocích jsme si v Eilatu půjčili auto a vyrazili do pouště. První zastávkou byl Timna park (vstupné 350 ILS), kde mají umělé jezero, spoustu treků a zejména památky ze starověkého Egypta – těžila se zde také měď jako první na světě. Dali jsme asi 2 hodinový trek a jinak všechny zajímavosti v parku objeli autem. Nevynechejte! U jezírka je restaurace, dali jsme si pizzu za 40 ILS. Večer jsme spali v kibucu Yahel, kde se nedalo najíst jinak než si do zavíračky (19h) koupit konzervu v místním minimarketu, kde ještě měli dvojí ceny – pro místňáky a pro cizince (myšlenko lidé mimo kibuc).

Kibuc Semadar

Další den jsme se vydali do Mitzpe Ramonu. Cestou jsme se stavili ve známém kibucu Neot Smadar. Zaplatili jsme vstupné 25 ILS, zhlédli film o vzniku a okoštovali jejich víno. Celkově to na nás působilo jako zvláštní komunita.

Dále po cestě na sever jsme zastavili a prošli se k Amenities wall. A protože jsme stále měli čas, stihli jsme krátký trek – výstup na horu Harut – krása! Těsně před západem slunce tam už skoro nikdo nebyl.

Mitzpe Ramon

V Mitzpe Ramon jsme se ubytovali v samostatném pokoji s koupelnou Green backpackers hostelu (770 SEK za dvě noci), a protože byl už večer, vydali jsme se do místní původně industriální zóny, ale dnes uměleckou čtvrtí plnou galerií a barů zvanou Spice quarter. Bohužel v Izraeli je pivo drahé (v Mitzpe běžně 27 SEK za jedno!). O to větší jsme měli radost, že v jazz baru mají v pondělí pivko jen za 10 a k tomu na pódiu jamovali dva klavíristé.

V Mitzpe nakoupíte levněji v supermarketu, a protože nás náklady na tuto cestu nepříjemně překvapily, povečeřeli jsme u přeplněného stánku hned vedle – jak jinak než falafel v housce (14) a maso na špízu (45).

Israel

Ohledně výběru treků vám poradí přímo v hostelu, ale plánovat můžete už předem na negevtrails.co.il. Treky jsou taky pěkně značené na mapy.cz, akorát s popisy pouze v hebrejštině.

Trek na Mt. Ardon

V úterý jsme vyrazili na trek na horu Ardon, dali jsme cca 3hodinový okruh (10,5 km), který vřele doporučuji. Stoupáte strmě nahoru, odkud jsou krásné výhledy. K našemu překvapení začalo ke konci cesty pršet – a prý, že v poušti nikdy neprší.

Israel

Navečer jsme zašli do slavného pekařství ve Spice quarter, kde dělají levný espresso. Večeři jsme dali opět ve stánku vedle supermarketu – prostě to bylo dobrý.

Ruiny Avdat a Ein Avdat

Ve středu jsme se zajeli podívat na ruiny Avdat (vstupné 28) – město na stezce Koření (Spice route), kde stavěly karavany. Celé to na nás dýchalo historií. Moc pěkný je minitrek k Ein Avdat (vstupné 28), akorát je to jedno z mála míst, kde je v Negevské poušti voda, a tak tu bylo hodně Izraelců. Ovšem stojí to za to a můžete to projít až k vyhlídce nahoru, ale pouze jednosměrně (úzké schody, a tak obousměrný provoz zde zakázali). My jsme si na vyhlídku zajeli předtím zvlášť autem. Pak jsme chtěli mrknout na Ben Gurionův hrob, ale už měli zavřeno (nevypadalo to nijak extra a vstupné bylo taktéž nemalé).

Muzeum izraelského vojenského letectva

Israeli Air Force Museum je zážitek – a doporučuji s průvodcem, protože vám k letadlům poví příběhy, které se k nim vážou. Dokonce tam uvidíte i letoun z Československa – Avia S-199. Do několika letadel můžete vlézt, pak jsou tam k vidění také trosky válečných letounů. Jediné, na co si dejte pozor, je otevírací doba. Když jsme přijeli na místo, řekli nám, že dnes mají výjimečně zavřeno. Pak přijel autobus s kanadskými Židy, kteří evidentně mířili na prohlídku. Zkusili jsme tedy přemluvit personál, ať nás vezmou s sebou, že jsem z ČR a hrozně bychom chtěli vidět to československý letadlo. A vyšlo to!

Arad a Mrtvé moře

Israel

Další noc jsme spali v Aradu – izraelské město plné Rusů, takže si zde můžete zajít do divadla na ruskou operu. Z Aradu jsme zamířili k Mrtvému moři do městečka Ein Bokek, kde jsme dali koupačku. Mrtvé moře je tak slané, že vás nadnáší a je docela náročné v něm plavat, protože vám zadek stále visí nad hladinou. Dávejte pozor, ať se vám voda nedostane do očí a na poraněná místa – štípe to jako čert! Po koupání jsme dali jeden kratší, ale za to s něčím jako ferratou, trek. Cesta začíná u silnice č. 90 směrem do vnitrozemí podél potoka Bokek, pak vylezete na horu, chvíli pokračujete po vrstevnici s výhledy na Mrtvé moře a nakonec sestoupáte dolů pár desítek metrů severně od začátku treku.

Mořský život v Eilatu

Poslední den naší cesty jsme opět trávili v Eilatu. Rozhodli jsme se navštívit Coral World, kam se dá z města krásně dojet MHD. Mají to dobře vymyšlené, zejéna tedy pro děti. Nicméně mě dostal tunel, kterým projdete, a všude kolem vás je akvárium – nad vámi plují metroví rejnoci. Dalším zážitkem bylo akvárium s pozorovatelnou žraloků. No a nakonec se dostanete i do Rudého moře, kde mají underwater observatory a vy můžete sledovat mořský život včetně krásných korálů pěkně v suchu. Uvnitř se dá docela dobře najíst, za přijatelnou cenu.

Silvestr v Budapešti

Na Silvestra jsme přeletěli z Eilatu do Budapešti, ubytovali se v centru přes AirBnB a hurá do víru velkoměsta. Na půlnoc hezky k řece a pak do báru, kde hlásili plno a pustili nás, až když jsme na ně začali maďarsky – takže tip pro vás, pár základních frází se hodí 🙂 Celkově se nám Vánoce v Izraeli a Silvestr v Budapěsti líbily, ale příště chceme větší teplo a za míň peněz. Tak sledujte Cestujzababku.cz!

Shashuka – nej pochoutka, ze které se opravdu najíte

Shashuka - skvělé jídlo

Tipy z Izraele ve zkratce

• nezapomeňte sluneční brýle (slunko v zimě svítí z nižšího úhlu, takže přímo do očí)

• stáhněte appku Israel

• stáhněte offline mapu maps.me a kombinujte ji s online mapy.cz – bohužel jen v hebrejštině, ale za to super značené turistické trasy!

• každý pátek od setmění do sobotního setmění je šabat, takže nikdo nepracuje a nebudete se mít jak dostat z/na letiště – krom arabského taxi

• pas musíte mít bez razítek arabských zemi

• neumí si uvnitř moc zatopit, tak s sebou teplé oblečení

• zimní otevíračka často jen do 15, max do 16

• slunce v zimě zachází kolem 16.30!

• karty berou skoro všude

• často se platí nezanedbatelné vstupné (klidně přes 20 šekelů)

• jíst budete celou dobu humus (počítejte s neutuchajícími trávicími důsledky, falafel a kebab (shawarma)

• pivo drahý! víno taky

• Negev nemá moc supermarketů s levným občerstvením, tak neváhat a najíst se hned, jakmile uvidíte dobrý jídlo za fajn cenu (jídlo ze stánku 20-40, restaurace 50-?)

• nejlevnější pivo v supermarketu za 5, nejdražší v baru za 27!