Helsinki a Tallin

FINSKO – Helsinki – Tallin

Další prodloužené víkendy: Jak najít levný hotelŘímOsloNormandieBenátkyLisabonMalmö a KodaňBordeauxPortoBerlínBratislavaPlzeň (Loosovy byty) • Vratislav a VaršavaStockholm

Cestou tam jsem letěli zdlouhavě s Air Baltic s přestupem v Rize, protože nám víc vyhovoval čas odletu. Lepší a rychlejší to je však přímo s Finnair, let trvá něco přes 2h. Pozor, v Helsinkách je o hodinu víc než v ČR. A zajímavost k tamnímu letišti – v roce 2022 tam už nebylo potřeba při odletu na bezpečnostní kontrole vyndávat tekutiny, ani eletroniku z batohu, mají nové scannery.

v Helsinkách na nábřeží

Z letiště jezdí vlak, cesta na helsinský hlavák trvá půl hodky a stojí 5 eur. Vlak jezdí okružní trasu, a tak lze jet oběma směry – I i P. Při nákupu jízdenek na vlak či MHD ale dejte pozor – platnost jízdenky začíná jejím prodejem, nelze si tedy koupit lístek dopředu, ale těsně před jízdou. Jedna jízda v centru Helsinek stojí 2.90 a čistě tramvají 2.50, denní lístek vyjde na 9 eur.

Ubytování v Helsinkách za babku rozhodně nebylo. Tentokrát jsme se vykašlali na co nejlevnější pokoj přes Airbnb a připlatili za důchodcovský hotel. Holt nám v nabídce chyběla zlatá střední třída. Zážitkem ale byla noc v hotelu Katajanokka, původně věznice. Pokoje jsou bývalé cely a chodby s železnými schodišti ve vás i po rekonstrukci vyvolávají dojem, že se nacházíte na tajemném místě. Trochu strašidelné, ale snídaně ve sklepě byla vynikající! Dole v restauraci je stále k vidění několik původních cel a samotka.

Pátek v Helsinkách

Pátek jsme strávili objevováním města. Náš zájem přitáhla autentická architektura a styl zvaný Jugend, který tu vznik na konci 19. století, kdy tu začali původní dřevěné chatrče přestavovat na moderní město. Prošli jsme si centrum a kolem oběda jsme se ocitli u promenády, kde doporučuju zajít na trh Vanha Kauppahalli umístěný v podlouhlém domečku. Jsou to spíš útulné stánky a sem tam bistro. Prodávají tu skvělé rybí chlebíčky a vůbec ryby na všechny způsoby – zejména ty nakládané. Dali jsme tam chlebíčkový předkrm a pak hurá na polední menu za 10 eur na loď. Polední menu se ve Finsku oproti večeři vyplatí – do 10 eur se dostanete jednoduše. Příjemné ve Finsku bylo také hezké gesto vody zdarma k jídlu. Pivo vyjde na 6 eur. Odpoledne jsme se trajektem (MHD) zajeli podívat na ostrov Suomenlinna a skvěle zachovalou námořní obrannou pevnost (UNESCO).

trh Vanha Kauppahalli

Štěstí nám přálo, ocitli jsme se v Helsinkách v pátek – a navíc první pátek v měsíci – to totiž mají některá muzea vstup zdarma, zpravidla od 16h. Stihli jsme Národní muzeum – Kansallismuseo (hezká sonda do finské historie včetně nikd nefunkčního perpetum mobile) a poté Muzeum moderního umění – Kiasma, které nás nadchlo už svou architekturou. Pořadí doporučuji zvolit jako my, jde to hezky chronologicky a navíc v Kiasma muzeu zavírají o dost později. Večeři jsme si dali v Google mapách doporučeném bistru Papito – moc dobrá mexická kuchyně za “severskou” hubičku necelých 10 eur.

Jednodenní výlet do estonského Tallinnu

výhled na Tallin

Tušili jsme, že by další den strávený ve městě mohl být nuda, a tak jsme si koupili jízdenku na loď do Tallinnu. Ráno tam a večer zpátky. Zjistili jsme, že se vyplatí kupovat v předstihu a day trip místo jednotlivých jízdenek tam a zpět. Jsou tu totiž dvě různé cílovky – buď jste turista a plujete jednu cestu a zaplatíte víc, nebo jste Fin, který v mezinárodních duty free vodách potřebuje doplnil zásoby alkoholu, a tam mu je jedno, že v Tallinnu bude mít pouze 4h času. My jsme vychytralí turisté, a tak jsme pluli s Viking line dopoledne tam a navečer zpátky za 32 eur na osobu. Cesta trvá 2,5h a na lodi je dobré být dost předem (40 min), ať chytnete fajn místa na sezení. Po vyplutí se všichni vrhnou do bistra na jídlo, které si na svá zabraná místa nosí na tácech jako v jídelně. Ceny jsou v pohodě, srovnatelné s pevninou, a tak nemá cenu držet hladovku. Na lodi je i bar a sluneční terasa, kupodivu dostupná i v zimě.

trajekt Viking line

V Tallinnu dojdete do centra města za 10 min a když se nebudete zdržovat obědem (protože jste se najedli na lodi), stihnete staré město poznat docela dobře. Nepříjemností bylo nízké, ale nečekané vstupné do kostelů. A protože jsme poznávali centrum města, tak není divu, že ceny nam přišly celkově podobně vysoké jako v Helsinkách. Cestou zpátky to na lodi žilo. Finové se asi z toho štěstí v podobě přeplněných vozíčků pivem potřebovali opít.

Neděle v Helsinkách

V neděli jsme nikam nespěchali a po pozdní snídani vyrazili na návštěvu kostela postaveného ve skále (Temppeliaukio) – opět moc pěkný architektonický počin a jeho výsledkem se sami nechte překvapit (vstupné 3 EUR, zkontrolujte otevíračku). A když už píšu o kostelech, nezapomeňte taky mrknout do dřevěné Kaple ticha Kamppi poblíž nákupního centra Kamppi.

Kaple ticha na Kamppi

Co mě v Helsinkách zaujalo

Nebylo tam tak draho jako v Norsku či Švédsku. Lidé tam nespěchají a jsou klidní. Vše skvěle funguje. Asi se tam moc nekrade (například v obchodě nás prodavačka nechala samotný a klidně si odešla pryč).

Všude se skvěle najíte a i v to nejlevnějším bistru je jídlo gastro zážitek. Zejména syrové ryby nakládané na mnoho způsobů hrozí vznikem závislosti. Zaujme také blueberry soup – borůvková polévka s jogurtem. V supermarketech po 21. hodině alkohol nekoupíte (dle zákona). Většinu nápisů mají krom finštiny také ve švédštině a ruštině, takže je to počteníčko a i ten nejjednodušší formulář se kvůli tomu natáhne alespoň na velikost A5.

Nosí na botách protiskluzové cvočky a jsou jednou z mála zemí, kde je mohou mít i auta na svých kolech.

Něco málo z nákladů:

• Letenka 3 000 CZK
  • Denní lístek na MHD 9 EUR
  • Polední menu vyšlo na cca 10 EUR
  • Velké pivo 6 EUR

1 thought on “Helsinki a Tallin

1. Odpovědět
    Karolína - 7.5.2023

Díky za tip na scannery na tekutiny. Byl luxus, že jsem si mohla vzít láhev s vodou hned a nemusela napouštět na záchodech za security 🙂