švýcarsko dovolená

Švýcarsko za babku – týden ve švýcarských Alpách a Valais/Wallis

Ve švýcarských Alpách jsme strávili týden v srpnu v rámci letního roadtripu i s naším v té době rok a půl starým synem. Níže najdete náš itinerář, naše výdaje a tipy, jak ve Švýcarsku ušetřit, rozuměj nezbankrotovat. Úvod do děje: do Švýcarska nás zavála náhoda. Zaregistrovali jsme se na Home Exchange (výměna domovů pro cestovatele) a poslali zprávy s nabídkou výměny několika lidem. A ozvali se ze švýcarských hor. V té době tam ubytování na noc vycházelo na 2 500 – 4 500 Kč. řekli jsme té příležitosti ano a vyrazili.

Další články: Kam v roce 2022 k mořiStátní svátky 2022Mobilní appky na cestyVýlety 7x JINAK • Výměna domovůŽenské vychytávky na cesty • Rumunsko 2021Tipy na cesty s miminkem/kojencemSicílie 2021Zakynthos 2021Tenerife 2021

Údolí Valais/Wallis

Na chalupu do Ovronnaz

Když jsme přijeli na místo, hned jsme věděli, že to bude skvělý. Krásnej, velkej apartmán ve vesnici 30 minut jízdy po klikaté silnici z údolí nahoru. Terasa s výhledem na dvě hory nad námi. Prostě pobyt na horách jak z pohádky. Když jsme nebyli na výletě, šli jsme si zaběhat. A že to byl kopcovitý terén! Ve vesničce bylo také několik dětských hřišť a pozor, jsou-li mezi vámi běžci, co rádi ovál, tak jeden mají hned u úpatí lanovky na krásném místě!

Výhled z našeho ubytování

Náš itinerář ve švýcarských Alpách

Měli jsme s sebou naše auto, ale ne vždy jsme se na výlet autem vydali. Dobře tam fungují autobusy provozované tamní Poštou (nebo se tak alespoň jmenují). S kočárkem bez problémů, řidič nám dokonce pomohl dovnitř.

Švýcarský poštovní autobus

Pondělí – Ovronnaz a Les Bains d’Ovronnaz

V pondělí jsme objevovali naši vesnici a zašli na dětské hřiště u místních lázní, kam jsme původně chtěli zajít, ale pak bylo hezky a nebyl důvod. Jsou situovány krásně na kopci, zde web – Les Bains d’Ovronnaz. Na fotce níže je krásné dětské hřiště dole ve vesničce Leytron.

Úterý – přehrada Mauvoisin

Když jsem na mapě viděla hned několik přehrad na kopcích švýcarského Valais, hned jsem je chtěla všechny objet. Nakonec jsme byli na jedné, ale zážitek to byl! Jsou tam totiž veřejnosti přístupné ve skále vytesané chodby, kterými při stavbě přehrady vozili materiál.

přehrada Mauvoisin

Chodby jsme zvládli i s kočárkem a došli až na 250m vysokou hráz. Je to dle wiki šestá největší oblouková přehrada na světě. A co víc, přehrada se dá obejít (to jsme nestihli), ale i ten kus, co jsme šlo, byl nádhernej. Vodopád, tunely, voda z ledovce, barevné kvítí a kolem téměř čtyřtisícovky.

Tunel u přehrady Mauvoisin

Středa – lanovka na Jorasse a trek na Tsatsonnaire

Ve středu jsme si konečně řekli, že se musíme podívat k těm horám, na které koukáme z terasy. Vyjeli jsme hned ráno lanovkou na Jorasse. Nahoře byla taková menší dětská ZOO s možností projet se zdarma na koni. A tak to Adámek poprvé zkusil. A když nám pak v nosítku usnul, rozhodli jsme se vyrazit na okružní trek k vrcholu Tsatsonnaire.

Horní úpatí lanovky na Jorasse

Trek se nám moc líbil, nejdřív bylo horší počasí a pak se vyjasnilo, na trase téměř nikdo. Potkali jsme ke konci krávy se zvonky. Na závěr se odměnili drinkem v hospodě u lanovky a Adámka nechali vyřádit na dětském hřišti s těmi nejkrásnějšími výhledy a skákacím domem. Zároveň musím říct, že Jorasse je parádní místo pro pobyt v přírodě – nědaleko lanovky měli i takový zákoutí s dřevěným sezením pro dopočinek, četbu, jógu nebo meditaci.

Téměř na konci treku

Čtvrtek – Leyson lanovka, městečko Aigle

Další lanovka, tentokrát v Leysinu. Trochu turističtější. Auto jsme nechali na parkovišti pod lanovkou. Vyjeli jsme na Berneuse a prošli se krátce k jezeru Lac d’Ai a kousek od toho si v kouzelném baru dali pivko. Zpátky jsme se vraceli stejnou cestou, ale šlo by to udělat taky jako okruh – sjet dolů jinou lanovkou – Leysin – Tete d’Ai.

Horský bar ve Švýcarsku
Horní úpatí lanovky na Leysin

Jeli jsme se ještě podívat na nádraží, na které z údolí až sem nahoru jezdí vlak. Zrovna jel, spíš lanovka než vlak. Pak sme ty serpentiny sjeli autem dolů a prošli si nečekaně pěkné městečko Aigle.

Pátek – pěšky do Saillonu a otevřené sklepy

S kočárkem to nešlo úplně nejlíp, protože sestup vypadal občas spíš jako v korytě vyschlé řeky, ale Martin to zmáknul. Zajímal nás zavěšený most nad Saillinem (Passarelle a Farinet). Poobědvali jsme mezi vinicemi a pak si dali zdarma degustaci u jednoho vinaře.

Zavěšený most

Sobota – trek k ledovci ke cabane de Prarochet

Nečekaný a z mapy vykoukaný výlet. Autem jsme dojeli až do Sanetsch Pass a zaparkovali na již docela obsazeném zdarma parkovišti u zastávky busu Col du Sanetsch. Nejdřív jsme chtěli jít k jezeru Sanetschsee, ale něco mě táhlo na druhou stranu směrekm k ledovci. Vydali jsme se tam a došli až ke Cabane de Prarochet, kousek za ní už ledovec začíná. Šli jsme kolem sněhových nánosů a poslední úsek už byl v podstatě po skále. Cestou zpátky do Ovronnaz se nám opět naskýtaly krásné výhledy.

Neděle – busem do Leytronu a otevřené sklepy

Nechtěli jsme další trek, chození bylo dost. A tak jsme sjeli busem do Leytronu, abychom navštívili další vinaře. Poseděli, pokecali, prostě neděle.

Ochutnávka vín ve Švýcarsku

Ceny ve Švýcarsku – kolik co stojí

Seznam níže obsahuje výdaje za potraviny, lanovky, sýry a alkohol. V restauraci jsme sice nebyli ani jednou, ale vrcholové pivko jsme si dopřáli. Víno jsme kupovali jako dárky a domů. Rádi si na podzim otevřeme lahev a zavzpomínáme u ní. Sýry (švýcarský slavný je gruyère) tam byly naopak docela levné, u nás stojí této kvality víc. Překvapilo mě, že i supermarkety jsou drahé. Vařila jsem levná jídla většinou den předem a další den jsme to obědvali v přírodě.

oběd na treku

• víno ze sklepa v Leytronu 31 chf
účtenka z Lidlu

Jak ve Švýcarsku ušetřit

Za ubytování jsme díky Home Exchange ušetřili opravdu hodně, lepší radu nemám. Jídlo – vše kupujte v supermarketu, Lidl a Aldi byly levnější než Coop. Ceny lanovek ve Švýcarsku mají nastavené přívětivě pro rodiny – tj. 2 dospělí často platí stejně jako 2 dospělí s dětmi. Jinými slovy děti cestující s rodiči mají jízdné zdarma (v ceníku hledejte “gratuit en famille”). A když budete mít štěstí, natrefíte na otevřené sklepy a degustace vín zdarma jako my.