Tento blog píšu od roku 2008. Stránku na Facebooku mám už hodně let, ale profilu na Instagramu se víc věnuju zhruba rok. Reklamu si neplatím, párkrát jsem to zkusila, ale tohle je stále můj koníček, tak proč vlastně. Ale těžko jsem se bránila porovnávání, protože Instagram k tomu vyloženě vybízí: počet sledujících, počet lajků, komentářů, počet lidí, kteří viděli stories. Hledala jsem tedy odpověď na to, jak to některé účty dělají, že i přes nudný a fádní obsah mají “taková čísla”. Pro ty z vás, kdo se na Instagramu moc nevyskytujete – vyšší dosahy příspěvků daným profilům pak pomáhají získávat spolupráce s firmami, často formou barteru za jejich zboží.
Níže popisuju, co jsem vysledovala u “okolních” profilů, a proč jsem se rozhodla touto cestou nejít. Nejedná se o žádné umělé (ro)boty, vše je reálné, ale jak moc? Cílem článku je podpořit další z vás, zejména pokud na Instagramu začínáte a máte pocit, že vám to nejde, v tom jít cestou opravdovosti. A i nadále odmítat veškeré nabídky jako níže na obrázku…
Co jsou podporující se skupinky na Instagramu
Podpůrné skupinky jsou profily zaměřené na nějaké širší téma, například: maminky, blogerky, cestovatelé, móda, ekologie,… Někteří si mylně myslí, že tohle dělají jen maminky, ale týká se to i cestovatelů, modelín, blogerů. A není to česká specialita, existuje hodně zahraničních skupinek. Tyto profily jsou často neveřejné. Znamená to, že nevidíte jejich data (feed, koho sledují a kdo jsou jejich sledující), pokud nepatříte mezi jejich sledující. Některé jsou ale i veřejné a komunikují v chatu mimo Instagram (Whatsapp apod.).
Jak fungují podporující se skupinky na Instagramu
Základním pravidlem je reciprocita – já tobě, ty mně. Když se ve středu rozhodnete sdílet na svém profilu nový příspěvek a na něm označíte skupinku, tak se stanou dvě věci. Tou první je, že vám na fotce přistanou likes od všech ostatních členů skupinky, kteří v ten den také zveřejnili fotku s označením skupiny. Tou druhou je vaše povinnost dát like na všechny ostatní označené fotky v ten samý den. Najdete je tak, že se na profilu skupinky podíváte to záložky úplně vpravo.
Zároveň adminky profilu do feedu skupinky přidávaly příspěvky typu: Máte zájem…
- o vzájemné komentáře na poslední fotce?
- o vzájemné uložení posledních dvoou fotek?
- o follow for follow?
- o zhlédnutí stories?
Kdo měl zájem, tak svou účast zapsal do komentáře pod příspěvek a ostatní účastníci si tam vzájemně dávali vědět, že “mají hotovo”. Takže kdo chtěl ten den zvýšit svůj dosah, nebo alespoň nabrat likes, komentáře a zhlédnutí své tvorby, tak musel to samé oplatit ostatním, kteří se ten den také účastnili. Ta představa, že trávím večer klikáním, komentováním a ukládáním blbostí, které mě nezajímají, mě děsí…A co teprv pak ten váš zaplevelený účet, kdy máte ve složce “uložené” samé kraviny, které vás vlastně nezajímají.
Dalším pravidlem bylo sledovat adminy a lajkovat jejich příspěvky – vždy dali vědět do stories, že je nový. Možná vás napadá, zda někdo kontroloval, že všichni dali lajk všem, co měli. Popravdě nevím. Každopádně sem tam ve stories admini zveřejní seznam lidí s pokynem “prosíme doplňte lajky za včerejšek”. Takže nějaká kontrola asi probíhá, ale jak důkladná, to netuším.
Někdy skupinka používá místo označení fotek specifický hashtag (třeba s překlepem) – podle toho hashtagu se účastníci navzájem poznají a vzájemně si příspěvky lajkují, komentují apod. Například: everythinginoctobers, loveemesomuch – nejspíš fungují vždy jen na omezený čas…
Jak poznat profil, který si zvyšuje dosahy pomocí vzájemného lajkování apod.
Díky tomu, že takové profily budete umět poznat, se s nimi snad přestanete srovnávat. A pokud jste firma, tak si budete umět lépe vybrat, s kým spolupracovat a s kým ne. Vzájemné follow už pozná každý – daný profil má buď podobný počet sledujících jako sleduje nebo prostě sleduje tisíce lidí – ano, může se stát, že někdo sleduje tisíce lidí “jen tak”, ale už tohle je varovný signál, průzkum profilu pokračuje dál.
Podívejte se na poslední příspěvek ve feedu. Jsou na něm označené nějaké neveřejné profily? Například: travelskcz, mumssupportingmoms, mutualmamas, the.eco.family.society, inspirace_maminky, blogerky_czsk, fashion.dailylove, cz_sk_blogerky, blogujeme, a mnoho dalších. Pokud ano, je to pravděpodobně podporující se skupinka.
Někdy označení najdete až na druhé fotce příspěvku (chytřejší profily to tak dělají, ať to nebije do očí). A ještě chytřejší profily to označení poté, co dostanou lajky ze skupinky, odstraní. Takže když se podíváte na fotky dva dny staré, už to tam nemusí být, i když jsou na fotce lajky od lidí ze skupinky. Vysledovala jsem, že si takto k deseti tisícům sledujícím dopomohly i některé profily, do kterých bych to neřekla, a dost mě to zklamalo. Dvakrát jsem si všimla, že něco takového dělají i profily, které sleduju. Jednou mi jedna maminka na dotaz odpověděla, že už ji nebavilo se dívat, že ostatní maminky mají vyšší dosahy, a že si nechce platit reklamu (o reklamě víc níže).
No a pak už se stačí podívat do komentářů pod poslední příšpěvky – jsou to opravdové komentáře se zájmem, nebo jen typu “skvělý, sluší ti to, blahopřeji, mňam”? Samozřejmě se tam mohou objevit i komentáře, kde není jisté, zda pocházejí ze skupinky nebo ne – jak mi jedna maminka řekla: “Dost profilů ze skupinky mi dává komentáře, i když to není jejich povinnost, opravdu je zajímám.” A tohle je právě to úskalí těchto skupinek. Chcete si sami sobě vytvořit představu, že někoho zajímáte? Tak je to řešení pro vás. Ale zkuste se na to celé podívat z nadhledu – stojí vám to za to? Chcete si sami sobě něco namlouvat?
Ukázky komentářů od členů podporujících se skupinek. O ničem, že?
Navíc se objevují svědectví, že těm, kdo se do těchto skupinek zapojují, dosahy stejně nijak náramně nerostou. Někomu se naopak stalo, že se profil přestal zobrazovat organicky ve feedu “opravdovým sledujícím”. A o firmách, které s takovými profily spolupracují, ani nemluvím. Tady jedna reakce, co mi na tento článek přišla:
Dalším poznávacím znamením je historie profilu – scrollujte dolů a dívejte se, jak se vyvíjel počet lajků u příspěvků. Pokud najdete velký skok – profil měl několik měsíců například 20-30 lajků na fotce a pak ráz naráz 200-300 nebo i víc, je to další varovný signál možného využití skupinky.
Lepší způsob, jak zvýšit dosah na Instagramu
Zaplatit si reklamu. Tři výhody: 1. Je to fér, protože každý vidí, že je to reklama (je to označené) 2. Zároveň si můžete hrát s cílením – komu se má zobrazit, odkud má být, povolání, věk, zájmy, jazyk? Ze skupinek nejspíš nenabere funkční cílovku 3. Ušetříte svůj čas, protože nebudete muset klikat, lajkovat, komentovat a ukládat fotky, které vás nezajímají. Můj život je příliš krátký na to, abych ho trávila takto, to si radši reklamu zaplatím.
Závěrem: Podívejte se na váš profil teď, vaše sledující. Pečujte o ně. Je jich sotva pár stovek? Představte si pár stovek lidí u vás před domem, to není málo, ne? Na svém profesním profilu jsem se rozhodla jít cestou “klidně míň sledujících, ale zato specifická cílovka”. A pokud vás toto téma zajímá víc, na Instagramu se podívejte na účty @svetinfluenceru a @mamzajemospolupraci. Pro další informace o tom, jak budovat úspěšný Instagram, doporučuju sledovat @digiholka.cz a přečíst informacemi nabušený článek od Loudavým krokem.
A teď už zpátky k cestování: Naše recenze z netradičních hotelů, tipy na výlety po Česku, cestování v těhotenství a s miminkem, Chorvatsko autem 2021, týden u Malagy 2021, Korfu 2020, mobilní appky na cesty.
Cestovat jsem začala po maturitě v roce 2005, studovala jsem na Novém Zélandu, žila na Maltě, Madeiře, v Bretani a v Portu. Mluvím anglicky, francouzsky, hůř portugalsky a zcela základně čínsky. Cestuji pouze s příručním zavazadlem, dříve přes Couchsurfing, dnes přes Home Exchange. Se dvěma dětmi. Profesí jsem agilní koučka. Věnuji se také divadelní improvizaci.
Dobry den. To je sice krasne, co tady pisete. Ale ja treba oznacuji na fotkach stranky typu dnes_nosim, bloggersre a ted kvuli vam vypadam jako nekdo, kdo vyuziva podpurne ucty. Docela jste svym clankem tenhle typ profilu poskodila.
V článku píšu, že tyto skupiny bývají často neveřejné. Vy zmiňujete veřejné profily. V článku také píšu, jak poznat, da někdo tohle dělá – je tam víc ukazatelů, nelze spoléhat jen na jeden. Z čeho posuzujete poškození daných profilů?
Další červenou vlajkou jsou generické komentáře pod každou fotkou, vždy od těch samých profilů. Může se jednat o tzv. engagement skupiny, které se tvoří v rámci instagramu například v komunitách beauty blogerek a mama blogerek. Vytvoří se skupinový chat, kde účastník musí splnit různé podmínky (typu follow for follow).
Já nejsem v žádné skupině, ale cítím že mezi svou sortou lidí (designéři) se podporujeme navzájem aniž bychom si něco řekli. Prostě vidím že jsou určité shluky lidí, ale nejsou na sebe nijak víc vázaní, ale tu reciprocitu cítí a kdo hodně komentuje ostatním má sám hodně komentů. Jasně je blbý si takhle lízt do zadku, ale pak když se nějaký klient koukne na můj profil tak uvidí aspoň nějakou aktivitu ze strany sledujicich. Nechci utrácet na reklamach i když vím že ta částka je nízká. Prostě do toho dám radši čas a mám pocit že i když si zaplatim reklamu, lidi mi to moc komentovat nebudou.. komenty jsou dle mě důležitější než lajky, protože jde vidět že to lidi zajímá natolik, že napíšou ten koment což je víc práce. Ten příspěvek pak vypadá živěji.